Režie:
Marc ForsterScénář:
David BenioffKamera:
Roberto SchaeferHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Khalid Abdalla, Atossa Leoni, Shaun Toub, Ahmad Khan Mahmoodzada, Homayoun Ershadi, Saïd Taghmaoui, Khaled Hosseini, Anita Argent, Susan Farese (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Lov papírových draků patří k nejoblíbenějším hrám afghánských dětí. Dvěma z nich, nerozlučným kamarádům Hassanovi a Amirovi, ale osudově změnil život, když jejich přátelství rozbil na padrť. Tak začíná příběh, který spisovatel Khaled Hosseini vydal ve stejnojmenné knížce, jež se v roce 1995 stala třetím nejprodávanějším titulem na americkém trhu a dojala milióny čtenářů.
Afghánská metropole Kábul, sedmdesátá léta. Malý Hassan se svým tátou slouží u Amirova otce. Přes třídní rozdíly jsou oba stejně staří kluci velkými přáteli. Pak ale Amir Hassana zradí. Amirovy výčitky svědomí spolu s invazí sovětských vojsk do země oba chlapce navždy rozdělí. Zatímco Hassan zůstává v Afghánistánu, Amir s otcem utíká přes Pákistán do Spojených států, aby tu uskutečnili svůj americký sen. O pár let později je z Amira spisovatel, kterému právě vyšla první knížka. Oženil se s krásnou krajankou Sorayou, pochoval otce a absolvoval telefonát, který změnil jeho život. Z rodného Afghánistánu zavolal po letech starý rodinný přítel a nabídnul mu vykoupení za dávné selhání. Amir se musí vrátit do země, teď ovládané Talibanem, a odvézt z ní malého syna přítele, kterého kdysi tak strašně zklamal. Pro mladíka vychovaného západní civilizací je i tohle hodně těžký úkol. Až na místě ale Amir zjistí, že aby ho mohl splnit, bude muset překonat sám sebe...
Režisér Marc Forster natáčel Lovce draků s ohledem na bezpečnostní situaci v zemi v čínské provincii Kashgar, nicméně s rodilými afghánskými herci. Podle producenta Williama Horberga ale neznámé tváře a exotické prostředí nejsou žádnou překážkou pro to, aby Lovce draků přijalo široké publikum. „Ten příběh je velmi univerzální a mohl se odehrát prakticky kdekoliv. Všichni máme z minulosti nějaké kostlivce ve skříni a tohle je nádherný a strhující příklad toho, že nikdy není pozdě na to je odstranit,“ říká Horberg, k jehož dobru budiž přičteno, že práva na zfilmování Hosseiniho knížky koupil ještě před tím, než se stala jedním z nejčtenějších literárních děl současnosti. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (262)
Lehké zklamání a potvrzení Forsterovy smůly na časem snadno nahlodávatelné snímky, které se z paměti vypaří dřív, než by bylo zdrávo. Benioffův scénář je v první polovině naprosto perfektní ukázkou profesionální práce, a právě proto mě překvapuje trapná a zoufale nedomrlá snůška proamerických "keců", k níž dojde v závěrečné třetině. Forster ovšem zas a znovu dokazuje, že má obrovský talent a dokáže brouzdat mezi nejrůznějšími žánrovými toky bez toho, aby se potopil byť jen po kolena. Nebýt jeho, těžko by některé kýčovitější momenty vyzněly tak snesitelně, jak tomu nakonec je. 70% ()
Děj je v jádru tuctový příběh o vině, svědomí, trestu, vykoupení a síle přátelství. To co ho v knižní verzi výrazně pozvedává je, krom vypravěčského talentu Khaleda Hosseiniho, pro nás netradiční kulturní prostředí, příběhy v příběhu, třídní detaily, zachycení kulturních rozdílů i dospívání na pozadí hektických veletočů v Afghánistánu a později v Americe. Tedy přesně věci, u kterých hrozí, že by v případě filmové adaptace byly výrazně oklešteny či rovnou zapsány mezi první kandidáty na vyšktnutí... A přesně k tomu také došlo. Zbyla pouze zkratkovitá kostra základního děje, který sám o sobě je prostě naprosto tuctový až nezajímavý. Akorát zasazený do atraktivního prostředí. Takže výjimečnost je ta tam. Přesto si David Benioff místy docela i poradil, když našel například odvahu vyškrtnout celou poslední čtvrtinu předlohy s anabází kolem chlapce a jeho propašováním na americkou půdu či citově vyděračské scény se sebevraždou. Na druhou stranu pro filmové plátno by to byly vděčné slzopudné okamžiky. Herci jsou většinou přesní, v případě dětských rolí přímo perfektní, ale i tady je jeden háček. Dospělý představitel Amíra. Je matný, naprosto bez jiskry a nevěřil jsem mu jediné slovo, natož pohled. A Marc Foster? Opět výtečný, byť tentokrát se tento hravý tvůrce drží spíše v pozadí a do popředí se dere pouze v nápaditých vzdušných soubojích. Lovec draků je tedy ve výsledku sice dobrým filmem, ale pouze průměrnou, a zbytečnou, adaptací. ()
Scénář: David Benioff .. Když jsem poprvé uviděl český název Lovec Draků, pomyslel jsem si, že půjde nejspíš o nějakého konkurenta pro Eragona. Při bližším ohledání jsem objevil žánr drama, režiséra Marc Forster a fakt, že drak je zde pouze ten létající papírový. A to mi k rozhodnutí o zamíření do kina vlastně stačilo. Forster si zřejmě ještě před bondovkou (které po Casino Royale, navíc s debilním konceptem i názvem Quantum of Solace, vůbec nevěřím) chtěl natočit něco smysluplnějšího, nekomerčního, důležitějšího. A povedlo se! Scenárista David Benioff dodal silný materiál inspirovaný (dnes už vím, že) neméně silnou knihou. Afganistan ’78 je vyobrazen jako skvétající země, byť s interními, politicko-rasovými problémy. Všechno vzala nejprve Sovětská invaze, kterou vytlačil až nástup hnutí Taliban, čemuž se říká z bláta do louže. Divák sleduje příběh dvou dětských kamarádů, které tyto události rozdělí, aby k sobě tokem času opět museli najít cestu. Návrat po letech ukazuje jen zničenou zemi ve spárech fundamentalistické tyranie - pověstná trestní exekuce ukamenováním během přestávky fotbalového zápasu bude jistě patřičným důkazem. V jádru mi Kite Runner připomíná jistou paralelu k Persepolis (tj. kam může rozvíjející se asijský stát dohnat okupace následovaná zpackanou revolucí), jen v jiných reáliích a rozhodně bez odlehčujícího humoru. Tento příběh je nasáknutý emocemi, které díky režii a hudbě (výtečný Alberto Iglesias) fungují. 85%. Black Box projekce. ()
Výborné vypravěčské umění zabíjí poslední dvacetiminutovka. Nával slzopudných hudebních aktů a uměle vytvořených dojemných scén za účelem vytvoření co nejvíce chladivých slz z oka divákova mě nemile překvapil... Mark Forster tohle potřebuje? Vždyť to určitě jde i přirozeněji..! Skvělý rádoby-surealistický příběh tak nemile znehodnocuje pár lehčích "komerčnějších" prvků - trošku tvrdší scénář by snímku udělal jedině dobře. ()
První - vzpomínková - část mě naprosto odzbrojila, velmi mi připomínala filmy jako La Mala educación od Almodóvara či Barratierovy Les Choristes.. Naprosto přirozené herecké výkony dětí, krásné záběry z pouštění draků, emotivně vypjaté situace..skoro až k neuvěření, kam se film následně odvíjí.. Následná část mi totiž přijde až moc americká, trapný falešný plnovous, záchrana synovce ze spárů Talibanu..to vše mi přijde trochu přehnané, přesto jsem byl dojat a můžu jen doporučit. ()
Galerie (17)
Photo © DreamWorks SKG
Zajímavosti (9)
- Místo v Afghánistánu se natáčelo, vzhledem k tamní napjaté bezpečnostní situaci, v čínské provincii Kashgar, která leží kousek od hranic právě s Afghánistánem. Točilo se však s rodilými Afghánci. (DaViD´82)
- Natáčanie trvalo filmárom iba 3 mesiace - v rozmedzí 20. septembra a 21. decembra 2006. (MikaelSVK)
- Do kin byl snímek distribuován pod krycím jménem "Playground Bully" kvůli obavám z předčasného uniknutí pirátské kopie, což by mohlo ohrozit bezpečí chlapců. (DaViD´82)
Reklama